English 101 med Maria och Ruqaia

Idag började jag och Ruqaia vår tredje dag på praktiken. Så länge har det vart helt otroligt! Trots att vi bara började i måndags känns stället så välkomnande och bekvämt redan! Lärarna är verkligen supertrevliga mot oss och ger oss bröd, frukt, ägg, vatten på flaska och te (Varför de dricker te i denna hettan kommer jag inte förstå!) varje gång barnen skall äta sin frukost. Vi sitter ofta och pratar med dem och varje gång vi pratar om Sverige och främst snön blir de väldigt imponerade! Jag tycker mycket om de faktum att de inte slår barnen. I många klassrum har de stora planscher om negativitet till att slå barn. Detta har förvånat både mig och Ruqaia eftersom de föregående elever som har praktiserat har berättat historier då barn har fått en örfil. Jag hoppas att det inte sker längre. Kanske beror det bara för att barnen är så pass disciplinerade och väluppförda som vi inte har sett något våld. Dock kan jag inte vara säker att ett barn inte skulle få en smäll om hon eller han bad läraren at F*** off.

Barnen är verkligen jättefina och följer efter oss på deras rast som en vargstam. De tycker väldigt mycket om att fläta mitt hår (eftersom att blonda hårfärger inte förekommer särskilt ofta) ta selfies och måla teckningar till oss. Idag under frukosten fick både jag och Ruqaia varsinn teckning och liten lapp där det står " You are beautiful" Riktig lyckodos!


Idag spenderade vi dagen i fjärde klass primary four tillsammans med barnen och deras lärare Mr Moses som är en stor favorit hos barnen. Till vår förvåning frågade han oss om vi kunde hålla I engelska lektionen. Antagligen gjorde han det eftersom att alla lärare inte vet att vi är studerande på gymnasiet och inte universitet. Barnen var väldigt intresserade av oss så därför kunde vi inte säga nej. Innan vi började lektionen hade vi drygt TRE minuter på oss utan lärarens hjälp att komma på en lektion. Dagens lektion var verb. Till hjälp fick vi en av lärarens läroböcker att gå efter, eftersom att våra grammatiska kunskaper från tvåan inte är top notch!  Vi började med att fråga barnen om de visste vad verb var och lät dem som höll uppe handen att svara. Vi frågade dem även efter olika exempel på verb och skrev upp dem på tavlan. Därefter tog vi upp några olika tempus som Nutid (Present) Imperfect (past tense) perfekt (prefect tense) och Futurum (future tense) och lärde barnen hur de skulle böja verben beroende på vilket tempus de befann sig i. Jag och Ruqaia skrev upp några meningar på tavlan där vi lämnade verbes plats blankt för dem att fylla i. Själva ordet till verbet som skulle böjas skrev vi inom parantes brevid. När vi hade gått genom några exempel verbalt skrev vi upp sju stycken likadana med blanka utrymmen som barnen skulle fylla in i sina övningsböcker. När jag, Ruqaia, och till och med Mr. Moses, gick runt och rättade barnens svar var det väldigt många som hade alla rätt. Endast ett fåtal hade max tre fel av alla sju. 

I efterhand kändes det hyfsat enkelt. Nervositeten var rätt så låg, specielt för Ruqaia som hade haft en liknande lektion med ettorna i Sverige. Jag har aldrig haft en lektion innan så det kändes pretty huge! I värsta fall tänkte jag att vi kunde använda argumentet att vår engelska är i alla fall bättre än deras svenska ;) Antagligen kommer vi få fler tillfällen att ersätta lärarna vilket känns sjukt exciting! So far so good!

 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

uganda2015.webblogg.se

En resa för sex elever från Krokslättsgymnasiet

RSS 2.0